המפגש והמגע הבלתי אמצעי בין אנשים הולך ופוחת. נוסיף לכך את אורח החיים המערבי המלווה בעבודה עד לשעות הקטנות של הלילה, ארוחות כבדות של מזון מטוגן ומעובד, המעטה בפעילות הגופנית וחוסר בשעות שינה. כל אלה גורמים לחסכים ומחלות שלא הופיעו בעבר. בעזרת השיאצו הגוף שב לאיזון אנרגטי המוביל לחיים מאוזנים וללא כאבים.

המילה שיאצו  מקורה בשפה היפאנית והיא למעשה מורכבת משני חלקים: SHI = פירושו אצבע ו-ATSU = פירושו לחץ.
השיאצו היא שיטת טיפול שפותחה בתחילת המאה, כואריאציה לשיטת טיפול עתיקת יומין אשר פותחה בסין לפני למעלה מ-4000 שנה ושמה "טווינה". הטווינה והשיאצו הן חלק מהרפואה הסינית המסורתית. ניתן למצוא בספרות המקצועית מקומות בהן מכונה השיאצו גם כאקופרסורה.

השיאצו היא שיטת טיפול המתבצעת ע"י הפעלת לחץ על נקודות מוגדרות בגוף במטרה להקל על הסימפטומים מהם סובל המטופל, ומניעת מחלות נוספות בעתיד.

המרידיאנים

ישנן מעל ל-360 נקודות לחיצה לאורך גופנו. הנקודות ממוקמות לאורך 14 מרידיאנים שהם מסלולי אנרגיה בלתי נראים המקושרים ביניהם ויוצרים רשת ענפה הפזורה בכל חלקי הגוף. תפקידם של מסלולי האנרגיה הוא להזרים דם וצ’י(Qi ), לקשר בין אברי הגוף השונים ולאזן בין החלקים הפנימיים והחיצוניים של הגוף.

שמות מסלולי האנרגיה הם בהתאם לאיברים הפנימיים בגופנו אליהם הם קשורים: כליות (KID ), שלפוחית השתן (BL ), כבד (LIV ), כיס המרה (GB ), טחול (SP ), קיבה (ST ), ריאות (LU ), המעי הגס (LI ), הלב (HT ), המעי הדק (SI ) ומעטפת הלב (PC ). ישנם עוד שלושה מרידיאנים הקשורים לאיברים הפנימיים, אך לא נושאים שם של איבר ספציפי,והם: המחמם המשולש (TB ), החוצה הקדמי (CV ), והחוצה האחורי (GV ).

למרות שמסלולי האנרגיה= המרידיאנים, קשורים כל אחד לאיבר ספציפי, מטפל כל מרידיאן בבעיות נוספות מלבד הבעיות המופיעות באיבר אשר את שמו המרידיאן נושא. לדוגמא, מרידיאן הכליות (KID ), מלבד טיפול בבעיות של הכליות עצמן הוא מטפל גם בבעיות בירכיים, כאבי גב תחתון, אוסטאופורוזיס, צפצופים באוזניים ונשירת שיער.

היין (YIN ) והיאנג (YANG)

מכיוון שהשיאצו הואו חלק מהרפואה הסינית, גם הוא מבוסס על עיקרון הדואליות ביקום. על פי עיקרון זה כל דבר ביקום נחלק לשני כוחות מהותיים אשר מהווים הפכים ומשלימים האחד את השני בעת והעונה אחת. שני כוחות אלו מכונים היין (YIN ) והיאנג (YANG ).

היין (YIN ) והיאנג (YANG ) אינם מסוגלים להתקיים בפני עצמם אלא רק באופן יחסי האחד כלפי האחר.

היין (YIN) – הוא יותר פסיבי, שקט, מסמן את הלילה, קור, חושך, עמק, חסר, חומר, אישה. אנשים בעלי איכות אנרגטית מסוג יין יהיו בעלי גוף רזה, יחששו מקור, ישנו מכווצים, יעדיפו להתכסות וירגישו חולשה.

היאנג (YANG)– הוא יותר אקטיבי, רעש, מסמן את היום, חום, אור, הר, עודף, אנרגיה, גבר. אנשים בעלי איכות אנרגטית מסוג יאנג יהיו בעלי גוף שמן, יסבלו מחום, ישנו עם ידיים פרוסות, לא ירצו להתכסות וירגישו חוסר שקט ועצבנות.

האבחון

לרשות המטפל בשיאצו עומדים מספר כלים כדי לאבחן את מצבו הפיזי והנפשי של המטופל:

תשאול– כאשר מגיע אדם לטיפול בשיאצו הוא עובר תשאול פרטני לגבי עברו הרפואי, הרגלי התזונה והתנאים הסביבתיים והרגשיים בהם הוא חי.

אבחון לפי הלשון הלשון היא השריר היחיד בגוף שאינו מכוסה בעור. על גבי הלשון מצויים אזורים שונים המייצגים את כלל אברי הגוף. כך ניתן לראות עפ"י מיקום הסימנים בלשון, אם יש למטופל בעיה באיבר כלשהו.

אבחון לפי הדופק– הדופק הנלקח מהמטופל הוא אינו אותו הדופק אליו מתייחסים ברפואה המערבית. לכל אחד מאברי הגוף יש את איכות הדופק שהיא יחודית לו, כך שהמטפל מקבל אינדיקציה פרטנית לגבי מצבו של כל אחד מאברי הגוף.

אבחון לפי הבטן ישנה מפה המפרטת את אזורי ההשפעה של כל אחד מאברי הגוף, ומיקומם בבטן. המטפל בעזרת לחיצות, כל פעם על אזור אחר בבטן, מגלה היכן נמצא מקור הבעיה.

אבחון לפי נקודות השפעה– במקביל לחוליות עמוד השדרה, ישנן נקודות אנרגיה המהוות מראה חיצונית של האברים הפנימיים. לכל איבר בגוף יש נקודה מדויקת המצביעה על המצב האנרגטי העכשווי של האיבר אותו היא מייצגת.

הטיפול

הטיפול בשיאצו נעשה כאשר המטופל לבוש בבגדים נוחים, על מזרן או מיטת טיפולים מיוחדת. המטפל מאתר מקומות של חוסר איזון בגוף, אזורים בהם יש עודף או סטגנציה נקראים אזורי-JITSO ואזורים בהם יש חוסר נקראים- KIO .

מטרת המטפל היא לאזן בין אזורי החוסר ואזורי העודף, להקל את מצבו של המטופל ולגרום לזרימת אנרגיה תקינה שתוביל להחזרת האיזון בגוף. איזון= בריאות.

 

לסיכום

עם כניסת המחשבים לעולמנו, המפגש והמגע הבלתי אמצעי בין אנשים הולך ופוחת. נוסיף לכך את אורח החיים המערבי המלווה בעבודה עד לשעות הקטנות של הלילה, ארוחות כבדות של מזון מטוגן ומעובד, המעטה בפעילות הגופנית וחוסר בשעות שינה. כל אלה גורמים לחסכים ומחלות שלא הופיעו בעבר. בעזרת השיאצו הגוף שב לאיזון אנרגטי המוביל לחיים מאוזנים וללא כאבים.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- מרצה ומטפל ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

הזעת יתר- חלק שני/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

בחלק זה של המאמר מוצג הטיפול בהזעת יתר באמצעות אקופונקטורה,

הזעת יתרׁ-חלק ראשון / מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

חמישה אחוז מהישראלים סובל מהזעת יתר (perspiration,over sweat, Hyperhidrosis ).

פציאליס-Bell’s Palsy) Facialis) בראי הרפואה המערבית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

פציאליס היא צורה של שיתוק פנים זמני הנובע מנזק או