בעת המודרנית, ניסו חוקרים רבים לפענח את "הסוד" שטמון באקופוטקטורה. היו כאלה שרצו להוכיח בוודאות כי האקופונקטורה עובדת, וכאלה שרצו להוכיח בוודאות ההיפך. כמאמץ ראשון, החוקרים חיפשו נתיבים פיסיים שיתאימו למרידיאנים, ואפילו חומר נוזלי שיוכל להתאים לצ’י.

בעת המודרנית, ניסו חוקרים רבים לפענח את "הסוד" שטמון באקופוטקטורה. היו כאלה שרצו להוכיח בוודאות כי האקופונקטורה עובדת, וכאלה שרצו להוכיח בוודאות ההיפך.

כמאמץ ראשון, החוקרים חיפשו נתיבים פיסיים שיתאימו למרידיאנים, ואפילו חומר נוזלי שיוכל להתאים לצ’י.

אף אחד מהם לא נמצא. אף על פי כן, הוכח כי לפעולת ביצוע האקופונקטורה יש השפעה על הגוף שדרשה הסברים נוספים.

מנקודת המבט המודרנית, מחלות ופציעות נפתרות על ידי מערך מורכב של תגובות. המערכות הללו כוללות בעיקר פפטידים וביו-כימיקלים קטנים אחרים המשוחררים באזור אחד, עוברים לאזורים אחרים, מתקשרים עם תאים ומגרים מספר תגובות ביולוגיות מתוכנתות.

חוץ מחסימות הסירקולציה המתוארות באמונה הסינית העתיקה, מחלות ידועות כנגרמות על ידי מיקרואורגניזמים, כשלים מטבוליים, שינויים במבנה ה-DNA או בהתמוטטות המערכת החיסונית.

כמה מהפרעות אלו נפתרות על ידי פונקציות תאיות המתוכננות לריפוי, בעוד שהפרעות אחרות הופכות למחלות כרוניות בגלל שהגורמים הפתולוגיים המעורבים הביסו את המנגנון הנורמלי של הגוף, או בגלל שמשהו אחר החליש את תגובות הגוף עד לנקודה שהן הפכו ללא יעילות.

מחקרים מודרניים חשפו כי האקופונקטורה מגרה את אחת או יותר מהמערכות שהוזכרו לעיל, אשר יכולות, במקרים מסוימים, להעלות את שיעור תגובת הריפוי.

זה יכול להיות מספיק כדי לרפא מחלה, או רק להפחית את השפעתה (שיכוך ופתירת חלק מהסימפטומים).

ממצאים אלו יכולים להסביר את רב ההשפעות הקליניות של הטיפול באקופונקטורה.

לפי ההבנה הנוכחית, המערכת העיקרית המושפעת מהאקופונקטורה היא מערכת העצבים, אשר לא רק מעבירה שדרים לאורך העצב, אלא גם פולטת מגוון ביו-כימיקלים שמשפיעים על תאים אחרים בגוף.

מערכת העצבים, עם יותר מ-30 פפטידים המעורבים בהעברת סיגנלים, מחוברת למערכת ההורמונלית דרך בלוטת יותרת הכליה, ועושה קישורים לכל תא ומערכת בגוף

במאמר סקירה, "האקופונקטורה ומערכת העצבים" (העיתון האמריקאי לרפואה הסינית, מאי 2006), ד"ר צ’אי ווינג מהמחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת לויולה בשיקאגו (Dr Cai Wuying at the Department of Neurology, Loyola University of Chicago ), מתאר חלק מהמאמרים המצביעים על מעורבות מערכת העצבים. בהתאם לדו"ח של האוניברסיטה לרפואה של שנגחאי, עצבים גולגלתיים, העצבים השדרתיים, והטרמינלים שלהם נמצאים באזור המקיף את נקודות האקופונקטורה בקרבה של 5 מ"מ בממוצע.

במחקר יפני, דווח כי כאשר נקודות האקופונקטורה נדקרו, נוירוטרנסמיטורים מסוימים הופיעו באזור.

במחקרי אקופונקטורה של מעבדות עם בעלי חיים, דווח כי שני מעבירים כאלו, חומר P ו- calcitonin gene-related peptide , שוחררו מתא עצב סנסורי עיקרי.

שיכוך כאבים כתוצאה מטיפול באקופונקטורה מופיע על ידי שחרור של אנקפלין ובטה אנדרופינים, וגם הגברה של ויסות של סינתזת שומנים: לכל אלו יש השפעה על תפיסת הכאב.

אחד מאזורי המחקר העיקריים לגבי מנגנון האקופונקטורה היה השפעתה על האנדרופינים.

האנדרופינים הם אחד ממספר ניורופפטידים.שהוכחו כמשככי כאב, ותוארו "כסם המרדים של הגוף".

אחת הסיבות להתמקדות בביו-כימיקלים אלו, היא שהם זוהו ב-1977, כאשר האקופונקטורה הפכה לפופולארית במערב, והם מעורבים בשני אזורים שהיו המוקד של טיפול האקופונקטורה בטיפול המערבי: בכאב כרוני ובטיפול בהתמכרות לסמים.

ברפואה הסינית המסורתית, אחד מיסודות המפתח לטיפול אקופונקטורה מוצלח היא לגרום לאדם שעובר טיפול לחוות "תחושת דיקור". תחושה זו יכולה להשתנות בטיפול, אך היא מתוארת בכתבים העתיקים כחוסר תחושה, כמשהו מדגדג, חם, או חוויות אחרות שאינן בהכרח כאב (כאב הוא אינו תגובה רצויה וצפויה לטיפול האקופונקטורה, למרות שידוע כי דיקור בנקודות מסוימות יכול לגרום לתגובה של כאב). לעיתים, חווים את תחושת הדיקור כעוברת מנקודת הדיקור לחלק אחר בגוף.

המטפל, בזמן החדרת המחטים, צריך לחוות תגובה הנקראת "קבלת צ’י". במקרה זה, נראה כי המחטים נמשכות מעט פנימה לתוך הגוף, דבר העשוי להיות מובן במונחים מודרניים כתוצאה של תגובת השריר לאינטרקציית מערכת העצבים המקומית (ישנם מצבים נדירים יותר בהן התחושה היא דווקא של פליטת חלק מהמחט החוצה).

בהתאם לפרשנויות, האקופונקטורה גורמת לגירוי המכוון לחלקים תגובתיים מסוימים של מערכת העצבים, מפיקה את תחושת הדיקור ומפעילה מפל ביוכימי אשר מגביר את תהליך הריפוי.

כמה נקודות אקופונקטורה נמצאות בשימוש לעיתים קרובות ושיישומים שלהן מגוונים למדי: דיקור בנקודות אלו יכול לגרות תגובת גירוי גלובלית שיכולה להשפיע על מחלות רבות.

לנקודות אחרות יש יישומים מוגבלים מאוד. דיקור בנקודות אלו יכול המטפל להשפיע רק על סיגנלים גופניים מסויימים.

המטפלים בדרך כלל משלבים את הנקודות הספקטרום הרחב ואת הנקודות הספציפיות לאותו טיפול.

כמה מטפלים מסתמכים על כמה מנקודות הספקטרום הרחב כטיפול בעצם לכל המחלות השכיחות.

הסבר מודרני זה כיצד עובדת האקופונקטורה לא מסביר מדוע נקודות האקופונקטורה מפוזרות לאורך קווי המרידיאן המסורתיים.

עד היום, אף אחד לא זיהה, מנקודת הריאות המודרנית, סידרה ברורה של קשרים עצביים שיתאימו למרידיאנים.

למרות זאת, החוקרים זיהו סדרות אחרות של נקודות כגון אלו באוזן החיצונית, שמפעילות את כל הגוף. ניתן להבין תבניות כאלו בקלות יותר מקווי המרידיאן, מכיוון שלאוזן יש קשר ישיר למוח, שממקומם בסמוך.

בדומה, החוקרים זיהו אזורים של טיפול (לדוגמא, על הקרקפת או על היד) שמתאימים לאזורים נרחבים של הגוף, ואת זה קל יותר להסביר מכיוון שיש קשרים מעמוד השדרה למספר חלקים של הגוף שאולי יש להם שלוחות משניות במקומות אחרים.

בנוסף, ישנן "נקודות אשי"= ASHI POINTS (מקומות רגישים בגוף המצביעים על חסימה בסירקולציית הצ’י) ונקודות "טריגר" (נקודות הקשורות לקבוצות שרירים).

בעבר, הטיפול בנקודות האקופונקטורה נעשה דרך דיקור וחימום צמחים. כיום, יש גם שימוש בגירוי חשמלי וגירוי באמצעות לייזר.

ישנם מטפלים המוסיפים לחץ בעזרת האצבעות (שיאצו), כדורי מתכת קטנים הדבוקים לעור, מגנטים (עם או בלי מחטים קטנות מחוברות), גירוי חשמלי (שחרור חשמלי קצר), ופולסים חשמליים נמוכים (כגון יחידת אלקטרודות המודבקת לעור המספקות גירוי חשמלי).

לפונקציות רבות במערכת העצבים, התזמון הוא מאוד חשוב, וזהו המקרה באקופונקטורה:

יש לשמור על משך הטיפול בגבולות מסוימים (קצר מדי-בלי השפעה, ארוך מדי והמטופל ירגיש תשוש)

מנגנון הפעילות של האקופונקטורה

מספר תהליכים הוצעו כדי להסביר את השפעות האקופונקטורה, בעיקר ההשפעות על כאב.

נקודות האקופונקטורה מגרות את מערכת העצבים המרכזית (המוח ועמוד השדרה) כדי לשחרר כימיקלים לתוך השרירים, עמוד השדרה והמוח.

כימיקלים אלו משנים את תחושת הכאב או משחררים כימיקלים אחרים, כגון הורמונים, אשר משפיעים על מערכת הויסות העצמי של הגוף.

השינויים הביוכימיים מגרים את יכולות הריפוי העצמי של הגוף ומביאים לבריאות נפשית ופיסית

ישנם 3 מנגנונים עיקריים:

1. הובלת אותות אלקטרומגנטיים

מדענים מצאו הוכחה כי נקודות האקופונקטורה הן מובילות אסטרטגיות של אותות אלקטרומגנטיים. גירוי נקודות לאורך נתיבים אלו של האקופונקטורה מאפשר לאותות האלקטרומגנטיים להיות מוחלפים בשיעור גבוה יותר מאשר במצב רגיל.

אותות אלו מתחילים את זרם הביו-כימיקלים משככי הכאבים, כגון אנדרופינים, ושל תאים מהמערכת החיסונית לאזורים ספציפיים בגוף הרגישים למחלות.

2. תפעול מערכות חומרי הרדמה

מחקרים מצאו כי כמה סוגים של חומרי הרדמה משוחררים למערכת העצבים המרכזית במשך הטיפול באקופונקטורה, וכך מפחיתים את הכאב.

3. שינויים בכימיה במוח, תחושה ופעולות לא רצוניות של הגוף

מחקרים הראו כי האקופונקטורה יכולה לשנות את הכימיה במוח על ידי שינוי השחרור של מעבירים בין עצביים ושל ההורמונים במערכת העצבים.

כמו כן, תועד כי האקופונקטורה משפיעה על החלקים של מערכת העצבים המרכזית הקשורים לתחושות ולפעולות לא רצוניות של הגוף, כגון תגובות חיסוניות, ותהליכים שבאמצעותם לחץ הדם, זרימת הדם, וטמפרטורת הגוף מווסתים.

לפי הצהרת הקונצנזוס לגבי האקופונקטורה של המכון הלאומי האמריקאי לבריאות: "האקופונקטורה כהתערבות טיפולית נמצאת בשימוש רב בארה"ב.

בעוד שהיו הרבה מחקרים לגבי השימושיות הפוטנציאלית שלה, רבים ממחקרים אלו מספקים תוצאות מעורפלות בגלל תכנון, גודל הדוגמאות וגורמים אחרים.

הנושא הוא מורכב עוד יותר בגלל קשיים הטבועים בשימוש בפיקוח מתאים, כגון: תרופות דמה, וקבוצות אקופונקטורה מזויפות.

למרות זאת, התגלו תוצאות מבטיחות, לדוגמא, יעילות האקופונקטורה בבחילות והקאות אצל מבוגרים לאחר ניתוח וכימותרפיה, ובכאב שלאחר טיפול שיניים.

ישנם מקרים אחרים כגון: התמכרות, החלמה משבץ, כאב ראש, התכווצויות וסתיות, דלקת במרפק, כאב כרוני בשרירים, כאב ברצועות בשרירים, שיגרון, כאבי גב תחתון, סינדרום תעלת שורש כף היד ואסתמה, בהם האקופונקטורה יכולה להיות שימושית כאלטרנטיבה מקובלת לרפואה המערבית".

באופן אישי, אני רואה יתרון בהכללת הטיפול באקופונקטורה כחלק מתוכנית הטיפול כוללת: המערבית והמשלימה, לדוגמא, ניתן לשלב אקופונקטורה ותרופות כדי לשלוט בכאב שקשור לניתוח אצל המטופלים.

על ידי אספקת אקופונקטורה ותרופות קונבנציונאליות מסוימות, אפשרי להגיע למצב של שיכוך כאבים מלא עבור חלק מהמטופלים.

נמצא כי שימוש באקופונקטורה מפחית את הצורך בתרופות לשיכוך כאבים ולכן מפחית את הסיכון לתופעות לוואי אצל מטופלים שלוקחים תרופות.

למרות הטכנולוגיה הרבה המצויה כיום, הרפואה המודרנית לא יכולה להסביר בדיוק כיצד טיפול עתיק זה עובד.

אולי בעתיד הקרוב, יתוארו האירועים הכימיים והאלקטרומגנטיים שמתרחשים בזמן האקופונקטורה. ויתגלו מנגנונים נוספים שאינם ידועים לנו כיום.

כך יסתיים המאבק בין שתי הדציפלינות. הרפואה המערבית שטוענת כי אין מספיק מחקרים. מנגד, הרפואה המשלימה טוענת (ובצדק) כי רוב המחקרים הקליניים, במיוחד במדינה דלת תקציבים ומע’ בריאות בעייתית כמו בישראל ממומנים ע"י חברות תרופות , שאין להן אינטרס כלכלי לקיים מחקרים מעיין אלה.

הראיה ההוליסטית מתייחסת לכל תהליך הריפוי ולא מתמקדת במקטעים מסוימים שלו ("השלם גדול מסכום חלקיו"). לעומת הרפואה המודרנית שמפתחת התמחויות ותתי-התמחויות לכל נושא.

מידי יום בקליניקה, אני נוכח ביעילות הכלי המופלא הזה. וכך גם יכולים להעיד מיליוני מטפלים ומאות מיליוני המטופלים שחוו טיפול ברפואה סינית

בסופו של יום, מה שמשנה הוא טובת החולה. את האגו יש להשאיר לימים בהם לא יהיו מחלות, כאבים וסבל בעולם.

רק בריאות.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)-מטפל ומרצה ברפואה משלימה. הקליניקה לרפואה משלימה.

Post Author: pixelit

You may also like

דורבן ברגל

אם אתם סובלים מכאבים קשים בעקב כף הרגל, בעיקר בשעות

הלב בראי הרפואה הסינית/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הלב הגופני משמש לדחיפת דם לגוף כולו, כמו כן, הלב

הרפואה הסינית/ ד"ר גיל וינבאום (N.D-C.A)

הרפואה הסינית היא הרפואה העתיקה ביותר בעולם: השימוש בה החל