הבטן תמיד מגיבה ומדברת, מספרת ומדווחת לנו באופן מדויק מה נכון עבורנו ומה לא. 

במאמר זה אסקור את גישת רפואת הגופ-נפש ואת גישת רפואת המזרח אל הבטן. 

אני מאמין כי הבנת הרבדים השונים שהבטן מייצגת תתרום לנו כמטפלים וכבני אדם.

הבטן- HARA – ABDOMEN

הגדרה קלינית ואנטומיה

הבטן היא החלק של חלל הגוף שנמצא בין בית החזה והאגן.

חלל הבטן מכיל את האברים הבאים: קיבה, טחול, כבד, כיס מרה ומעיים, כליות. בנשים מכיל חלל הבטן גם את השחלות והרחם (בעת הריון: את העובר).

הבטן בראי רפואת גוף-נפש

מספיק לבדוק את ביטויי הלשון המקושרים אל הבטן, בכדי להבין שאין מדובר רק באורגניזם אנטומי ופיזיולוגי:

"זו הבטן הרכה" כביטוי לנקודת חולשה

"יש לי פרפרים בבטן"– כביטוי להתרגשות

"יש לי תחושת בטן"– כביטוי המנבא את העתיד

"הוא תמיד שומר בבטן"– כביטוי לסגירות ומופנמות

"יש לי עליו בטן מלאה"– כביטוי לכעס ותסכול כלפי מישהו

במהלך הלילה, כאשר אנו ישנים, הבטן מקבלת את "המזון הרוחני" שהשכל העביר אליה, היא טוחנת, מעכלת וסופגת את התובנות שעבר האדם במהלך היום. בהתאם לחוויות אותם עבר האדם הבטן תיצור מיקוד או בלבול, שמחה או עצב, זרימה או סטגנציה. לכן, מאוד חשוב לא לאכול בסמיכות לשינה, כי אז הבטן תהיה "עסוקה" בעיכול פיזי ולא תוכל להתפנות לעיכול הרוחני שהוא חשוב ביותר.

הבטן אחראית על תחושות הבטן, על הנאמנות לעצמך ועל האמונות שלך. הבטן היא מרכז המידע והתת-מודע, מרכז הערך העצמי של האדם.

הבטן היא מרכז התחושות, אך היא גם המקום שבו ניתן לפגוע בנו מבחינה הרגשית. הרגשות עלולות להיתקע בבטן וכשאין ביכולתנו למצוא ביטוי או לשחרר את רגשותינו תיווצר חסימה .

כאשר האדם נמצא "בתאימות מלאה ובהקשבה" עם תחושות הבטן, ה"אני הפנימי" וה"אני החיצוני" חיים בהרמוניה מלאה ויש תאימות מלאה בין מה שהאדם רוצה, מרגיש ועושה. מצב זה הוא מצב מאוזן והרמוני.

כאשר נוצר פער בין התודעה הפנימית לתודעה החיצונית,הגוף והנפש יסבלו מחוסר איזון. יתכן ומצוקת הגוף או הנפש תוביל את האדם לחפש "פיצוי חיצוני" בצורת אלכוהול, סיגריות, סמים, אוכל מתובל ומזיק. כיוון שמדובר בפיצוי הוא רק זמני ולא פותר את הבעיה. האדם יזדקק לאותו הפיצוי בכמויות ובתדירות הולכים וגדלים, עד שהפיצוי יהפוך להתמכרות של ממש ולמחלה.

 

הבטן מגיבה רגשית לכל גירוי:

ביקור במקום שאנחנו לא ממש רוצים, אבל חייבים יגרום לכיווצים בבטן ("מישהו אמר ארוחת ליל הסדר?").

התאהבות תגרום לנו פרפרים בבטן

התרגשות ולחץ לפני בחינה, הרצאה ונשיאת נאום לפני קהל או ראיון עבודה, יגרמו לבטן לעבוד "שעות נוספות" ויהיו המיית מעיים ושלשולים.

זיהוי הבטן עפ"י שפת האיברים

בטן חריפה חוסר בטחון בעולם. אמונה שהעולם הוא מקום שלילי. דבר שגורם לעצירת כל הרגשות.

בטן מכווצת תחושה של פגיעות או פחד מאינטימיות. זוהי דרך לסלק כל מי שמתקרב יותר מדי.

בטן מתנפחת– בשל הרגשות המודחקות בה, נוצרת סטגנציה והבטן מתנפחת.

בטן רפויה חוסר אכפתיות, חוסר כבוד עצמי, וויתור. גישה של "למי איכפת" שמכסה לעיתים קרובות על אומללות עמוקה, חוסר סיפוק או כמיהה אמיתית לכך שמישהו יטפל בנו וידאג לנו.

הבטן בראי רפואת המזרח

בספר "Shang Han Lun" (מחלות חום הנגרמות מקור) שמהווה אחד מהנדבחים החשובים של הרפואה הסינית נאמר: "בשלב המחלה המכונה Shao Yang (היאנג הקטן), האדם יחוש מלאות באזור שמתחת לצלעות. ניתן יהיה לחוש בגוש או כיווץ הדוק מתחת הלב ותחושה כללית של תקיעות, סטגנציה".

בספר "החזה המוזהב" שנכתב בין השנים 200-300 לפנה"ס וגם הוא מאבני היסוד של הרפואה הסינת נאמר: " מישוש בטן מלאה ונפוחה והחולה אינו מרגיש כאב, דבר זה הוא אינדיקציה לחסר וריק. אם החולה חש כאב דבר זה מעיד על גודש. במקרה של גודש צריך לסלק את הגודש ובמקרה של חסר יש למלא את שהחסיר".

על מרכזיותה של הבטן ניתן ללמוד גם מטקס ההתאבדות המסורתי והעתיק של הסמוראים היפנים, שהתבצע על ידי החדרת החרב לבטן במטרה להרוס את הווייתו האנרגטית ואישיותו של האדם ורק לאחר מכן להרוג את גופו הפיסי!

טקס זה מכונה Hara-Kiri:

משמעות המילה Hara היא בטן.

משמעות המילה Kiri היא לחתוך/לסיים.

מכאן שם טקס ההתאבדות: Hara-Kiri או כפי שהוא מוכר בעברית כחראקירי.

אזור ה- Dan-Tian

באזור הבטן התחתונה, בין אזור הטבור לעצם הפוביס (Pubic Bone ) נמצא ה-"Dan-Tian ".

 

משמעות המילה Dan היא "תרופת האלמוות".

משמעות המילה Tian היא "מקום".

משמעות המושג "Dan-Tian " הוא- מקום תרופת האלמוות (האיזון).

בנוסף, מוזכר אזור זה בכתבים העתיקים של הרפואה הסינית המסורתית כאזור "נקודת האחד", שמשמעו האזור שניתן באמצעות תרגול, להשיג איחוד בין הגוף והנפש וכך להחזיר לאדם את השלמות הפנימית.

לכן, אין זה מפתיע כי בשיאצו, ביוגה, בהיפנוזה, בדמיון מודרך ובאומנויות לחימה יש דגש רב על נשימות בטן ועל מיקוד המחשבה אל אזור זה כדי להגביר את זרימת האנרגיה (ה-Qi ) באזור, וכך לשפר את החוזק הפיזי ונפשי של האדם.

אבחון וטיפול בטן

זוהי שיטה המבוססת על קשר בין אזורים שונים בבטן לאיברים פנימיים מסוימים. באמצעות לחץ על נקודות באזורים אלה, ניתן לאבחן ולבצע טיפול.

שיטת האבחון על פי הבטן הופיעה לראשונה ביפאן בראשית המאה ה-17. שיטת האבחון והטיפול באמצעות ה-Hara התבססה כשיטה מרכזית בתקופתו של הנזיר מובונסאי, שהמלצתו הייתה לאבחן ולטפל באמצעות שיטה זו בלבד.

הוא עמד בראש אסכולת מובון, שזכתה למעמד מרכזי באותה מאה. במהלך תקופת הקיסר אדו (1868-1803), האבחון לפי ה- Hara הפך לכלי האבחוני העיקרי.

במאה ה-18 שיטת האבחון על פי הבטן הייתה כה מושרשת ביפאן עד כי אחד המאסטרים הנחשבים של התקופה, בשם טודו יושימאסו (Todo Yoshimasu ), אמר ב-1752: "הבטן היא מקור החיים, ולכן שם שורשן של המחלות המרובות. תמיד יש לבדוק את הבטן כדי לאבחן את המחלה". גישה זו נטמעה בתרבות העממית של יפאן. גם כיום סבורים יפנים רבים כי מחלות מתחילות במעיים ובבטן.

יחד עם זאת, כשאנו מבצעים אבחון וטיפול בטן יש להתחשב במגבלות הבאות:

באופן טבעי אנו מגנים על הבטן. אם לדוגמה מישהו יזרוק עלינו אבן, באופן אינטואיטיבי אנו נפנה את גבינו אליו ונתכווץ לתנוחת עובר, כאשר שתי ידנו מגינות על הבטן. כיוון שזוהי פעולת רפלקס, כל ניסיון של אדם חיצוני לגעת בבטן, גם אם מדובר בטיפול, יגרום למטופל לכווץ את ביטנו. לכן, יש לבצע הרפיה ויצירת יחסי אימון בין המטפל והמטופל בטרם יבוצע האבחון או הטיפול.

מטופלים שמתרגלים אומנויות לחימה. כחלק מהלימוד והתרגול של אומנויות לחימה רבות, יש שימת דגש על כיווץ מתמיד של הבטן, כיוון שזוהי נקודת תורפה ("הבטן הרכה") שהיריב ינסה להכות בה במהלך הקרב. לכן, יתכן ונוותר על אבחון וטיפול בטן במטופלים אלה, שאומנו במשך שנים רבות לכיווץ ומתקשים מאוד להרפות ולשחרר את הבטן.

ספורטאים. מטופלים שעוסקים בפעילות גופנית ענפה יהיו להם שרירי בטן מפותחים ("קוביות"). אנו עשויים לאבחן ספורטאים כאנשי Jitsu (עודף) בעוד שמצבם האמיתי הוא Kio (חסר).

ניתוחים. בניתוחים בהם יש פתיחה של הבטן נוצרים שני דברים: 1. קריעה של השרירים בחלל הבטן- מצב שיכול ליצור באזור Kio מדומה. 2. הצטלקויות- מצב שיכול ליצור באזור Jitsu מדומה. שני המצבים הללו יכולים "להטעות" את המטפל.

האבחון

יש להקפיד שהמטופל ילך לשירותים לפני תחילת הטיפול כדי שהשלפוחית או המעי לא יציקו במהלך האבחון והטיפול.

· המטופל שוכב על מזרן פרקדן, רגליו ישרות עם כרית תמיכה תחת הברכיים, ידיו מונחות משני צידיו ובטנו חשופה.

· המטפל יושב או כורע מצדו של המטופל, המטפל מבקש מהמטופל לנשום נשימות הרה ומדריך אותו לכך. בתוך כך, מתאים המטפל את נשימתו לנשימת המטופל, בעוד המטופל שוכב פרקדן רגוע.

· המטפל מפעיל לחץ מתון על אזורים שונים של הבטן שכל אחד מהם מקושר לאיבר פנימי מסוים (ראו תרשים מצ"ב). הלחץ מתבצע באמצעות כריות האצבעות כאשר הן צמודות. תחושת כאב הנוצרת בעקבות לחיצה על נקודה מסוימת, אזור בולט, חם למגע, מצביעה על מצב של Jitsu (=עודף), ואילו תחושה כי האזור שקוע, קר למגע היא סימן למצב של Kio (=חוסר).

האבחון מתבצע בצמדים, עם כיוון השעון עפ"י הסדר הבא:

לב- קיבה, קיבה-מחמם משולש, מחמם משולש- ריאות, ריאות מעי-הגס, מעי הגס- מעי הדק, מעי הדק- טחול, טחול- מעי הדק (צד ימין), מעי הדק- מעי הגס, מעי הגס- ריאות, ריאות-כבד, כבד- כיס מרה, כיס מרה- לב.

בהמשך, לאחר הקפת הבטן יורדים לאורך הקו המרכזי של הבטן עפ"י הסדר הבא:

לב- מעטפת הלב, מעטפת הלב- טחול, טחול- כליות, כליות- שלפוחית השתן.

* את השחלות/ אשכים מאבחנים כמיקום בנפרד.

הטיפול

· בתום האבחון, המטפל בוחר את האיבר שהיה באופן יחסי ב Jitsu-הגדול ביותר, ואת האיבר שהיה ב-Kio הגדול ביותר.

· את יד האם המטפל מניח פאסיבית על מקום ה- Kio , ובעזרת יד הבן מפזר המטפל את מקום ה- Jitsu נגד כיוון השעון .

· יש להקפיד על נשימות Hara , הן של המטופל והן של המטפל.

טיפול עצמי

אנו יכולים לשמר ולשפר את המצב הפיזי והאנרגטי של הבטן שלנו בעזרת שלושה אמצעים זמינים:

תנועה, נשימה וחשיבה.

 

תנועה

 

יש לעמוד בפיסוק קל, להניח את הידיים על המותניים ולסובב את האגן בתנועה מעגלית: 20 סיבובים עם כיוון השעון ועשרים סיבובים נגד כיוון השעון. תוך כדי התנועה יש לנפח את הבטן בשיאפה ולהרפות אותה בנשיפה.

פעולה זו משפרת את התנועה הפיזית של הדם בחלל הבטן ופותחת סטגנציות אנרגטיות בבטן. מומלץ לבצע תרגיל זה פעמיים ביום: בקימה וכשעה לפני השינה.

נשימה

נשימה מודעת ונכונה מסייעת לתקשר עם ה- Hara , ולאזן בין הגוף והנפש.

כאשר אנו נמצאים במתח (סטרס), הנשימה הופכת למהירה ושטחית ואנו לא מפעילים כלל את ה- Hara . עלינו לשכב על הגב, לשחרר את החגורה ולפתוח את כפתור המכנסיים, לעצום עיניים ולנשום נשימות עמוקות אל אזור הטבור. לאחר מספר נשימות, יש לדמיין כי בכל פעם שאנו שואפים אויר אל האזור הזה אנו יוצרים כדור אש כתום, שגדל בכל נשימה ונשימה.

כשאנו נמצאים בפעילות גופנית, הנימות הופכות למהירות ולא אפקטיביות. עלינו לעבוד בקצב נשימה משתנה, פעם עבודה מאומצת בקצב נשימות ודופק גבוהים ולאחר 2 דקות עבודה בקצב נשימות ודופק ממוצעים, כך נשיג פעילות גופנית ואנרגטית מעולים!.

חשיבה

ישנו משפט מפורסם שאומר: "דבוק בדברים המהותיים – רוקן פסולת תודעתית". יש להקשיב לתחושות הבטן= לקול הפנימי ולא לאלטר-אגו שלצערנו יודע לצרוח ולהשתיק את הקול הפנימי.

קחו 5 דקות בסוף היום, תחשבו על מה שהיה, האם אתם שמחים ממה שהיה? האם הייתם משנים את ההתרחשויות? וסיימו ב-2 דקות של תכנון יום המחר: מה אני רוצה מהיקום? מה אני רוצה מעצמי?

סיכום

הבטן תמיד מגיבה ומדברת, מספרת ומדווחת לנו באופן מדויק מה נכון עבורנו ומה לא. זה תלוי רק בנו האם נקשיב כשהיא מדברת או נחכה שהיא תצרח ואז יופיעו גם תסמינים ומחלות.

הבחירה היא בידינו….ובבטננו.

רק בריאות.


ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)- הקליניקה לרפואה משלימה. מטפל ומרצה ברפואה משלימה.

Post Author: pixelit

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like

תסמונת קדם ויסתית- P.M.S Pre Menstrual Syndrome – הטיפול הטבעי/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

אומדנים מדויקים מצביעים על כך שכ- 35% מכלל הנשים סובלות

הישגים בלימודים ותזונה / ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

הישגי תלמידי ישראל בשנים האחרונות מצביעים על מגמה ברורה של

INSOMNIA- אינסומניה בראי הרפואה המשלימה/ מאת ד"ר גיל וינבאום (ND-CA)

זהו החלק השני בסדרת המאמרים בנושא אינסומניה. בחלק זה אסקור